woensdag 22 december 2010

Nieuw Leven

Ziende blind -
Bianca van Baast
In juli 2009 overleed één van mijn modellen op veel te jonge leeftijd aan kanker. Omdat ik het niet kon bevatten wilde ik hier een schilderij over maken.  


Hoewel het moeilijk is om aan deze gedachten vast te houden als een bekende van je sterft, blijf ik ervan overtuigd dat de ziel gewoon doorleeft als het lichaam sterft. Het nieuwe schilderij moest daarom 'New Life' gaan heten.
In de drie jaar dat Janneke ziek was had ik al een schilderij van en over haar gemaakt; ‘A thousand memories’.

A thousand memories -
Bianca van Baast

Nu bijna 1,5 jaar na haar overlijden is het schilderij met de werktitel ‘New Life’ af. 
Het resultaat lijkt totaal niet meer op de eerste schets. Het doek is zo’n vier keer van formaat veranderd. Het model, dat in de eerste instantie Janneke zelf was, is verruild voor een ander model. En hoewel het oorspronkelijk geen bloemen bevatte, staan er nu sneeuwklokjes op afgebeeld als symbool voor de lente; het begin van nieuw leven.

Tijdens het schilderen van dit doek veranderde er veel in mijn eigen leven. Het doek dat uiteindelijk de Nederlandse titel ‘Nieuw leven’ mee kreeg, staat nu tevens symbool voor mijn eigen ‘nieuwe’ leven.

Nieuw leven - Bianca van Baast


www.biancavanbaast.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten