dinsdag 21 december 2010

Hedendaagse versie Madonna in de weide, Bellini.

Jaren geleden, in het begin van mijn studietijd (1996), bladerde ik voor het eerst door de dikke 'Honour en Fleming, algemene kunstgeschiedenis'. (Verplichte kost in die tijd.) Al bladerend dacht ik een gruwelijke afbeelding te hebben zien voorbij komen. Het was te hedendaags voor het hoofdstuk '15de eeuwse kunst' waar ik op dat moment doorheen bladerde. Toen ik nogmaals keek, bleek het 'Madonna in de weide' van Giovanni Bellin te zijn. Een lieflijk tafereel met slapend kind en gebouwen op de achtergrond.

Madonna in de weide - Giovanni Bellini
Ik dacht een dood kind op moeders schoot te hebben gezien met dode bomen op de achtergrond en een luchtvervuilende fabriek. Ik besloot hetgeen ik dacht te hebben gezien uit te voeren op doek.

Geinspireerd op Bellini's Madonna in de weide (circa 1995) -
Bianca van Baast

Geen opmerkingen:

Een reactie posten