donderdag 24 februari 2011

Dromen met Rembrandt

In mijn vorige blog schreef ik over Frida Kahlo. Na het zien van haar werk werd het me pas echt duidelijk hoe graag ik kunstenaar wilde worden en hoe ik dit zou kunnen vormgeven. Toch was Frida niet de eerste schilder die mij inspireerde om kunstenaar te worden.

Meisje met bezem - Rembrandt van Rijn
Ik zal een jaar of 6, misschien 7, zijn geweest toen ik me bewust werd van de reproductie bij mijn ouders op de slaapkamer. Het was een afbeelding van ‘Meisje met bezem’ van Rembrandt van Rijn. Een donker schilderij met een lief meisje erop. Een werk waarbij je talloze verhalen kunt verzinnen.
Ik fantaseerde hoe ze poseerde voor Rembrandt, hoe Rembrandt te werk zou zijn gegaan. Hoe hij zijn verf maakte, mengde en het vervolgens op doek zette. Ik wenste dat ik erbij was. Ik wilde zo graag van hem leren schilderen. Mijn verlangen om ooit eens met olieverf op doek te werken werd toen, op die slaapkamer, aangewakkerd.

Zo’n 10 jaar later werd mijn verlangen werkelijkheid. Ondanks mijn jonge leeftijd werd ik toegelaten bij een volwassen groep amateurschilders. Voor het eerst in mijn leven schilderde ik met olieverf op een echt doek!
En ik ben nooit meer gestopt.

De ‘Rembrandt’ op de slaapkamer van mijn ouders heeft ondertussen plaats moeten maken voor  enkele schilderijen van mij. Maar de reproductie, die ondertussen aardig beschadigd is, heb ik in veiligheid gebracht op ………mijn slaapkamer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten