zaterdag 26 februari 2011

Mannen met baarden

Gisteren was een dag vol herinneringen. Ik was uitgenodigd door mijn oud-docente om haar nieuwe aanwinst te komen bekijken. Ze was de trotse eigenaresse geworden van een ‘Ru van Rossem’.
Ets - Ru van Rossem

Bijna 20 jaar geleden had ze mij en enkele andere leerlingen mee genomen op excursie naar Den Bosch. Waar we die dag werkelijk voor gingen ben ik vergeten. Het enige wat me bij is gebleven is dat ik voor het eerst voet zetten in een galerie! 
Ik had geen kunstzinnige achtergrond. Met mijn familie bezocht ik regelmatig een museum, maar dat was meer op geschiedenis gericht dan op kunst. Voor mij was dit dus een ongelooflijk avontuur.

Op de dag van de excursie bezochten we o.a. galerie Borzo. Op dat moment was er net een tentoonstelling van de hierboven genoemde Ru van Rossem te bezichtigen. Ik had nog nooit van hem gehoord, en had ook niet echt interesse voor grafische technieken. Ik verwachtte er dus niet veel van. Maar eenmaal binnen was ik verkocht. De etsen straalde verlangen uit naar andere werelden. Een verlangen die ik nog nooit eerder had gevoeld. Ru liet me een droomwereld zien vol sensualiteit en warmte. Zijn kleuren vond ik prachtig en zijn composities waren totaal nieuw voor me. 
Naast de etsen werden er ook bronzen beelden van zijn hand getoond. Dieren, vol kracht en beweging, alsof ze elk moment verder zouden rennen.

Alsof het allemaal nog maar pas was gebeurd, bespraken we gisteren deze en andere galeriebezoeken, die we samen hadden afgelegd. Het waren er niet veel, maar ze waren wel memorabel. Het werd al snel duidelijk dat twee kunstenaars een grote indruk op ons hadden gemaakt: Johfra en de hierboven genoemde Ru van Rossem.

Toen ik ’s avonds naar huis liep en de twee kunstenaars voor de geest haalde, kon ik mijn glimlach niet onderdrukken; het volgende liedje bleef maar door mijn hoofd spoken:

Al die willen te Kaap’ren varen
Moeten mannen met baarden zijn

Jan, Piet, Joris en Corneel
Die hebben baarden, die hebben baarden
Jan, Piet, Joris en Corneel
Die hebben baarden, zij varen veel.

Links Johfra en Rechts Ru van Rossem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten