maandag 23 januari 2012

Back to the future


Schets - Leonardo da Vinci
Met de laatste uitzending van R.E.L. waande ik me, dankzij de bewegende beelden van Theo Jansen, weer even terug in de tijd.

Ergens in ’96/’97 gaf Theo Jansen een lezing over zijn kunstwerken bij mij op de opleiding. Voor een eerstejaars studente, met alleen maar interesse in klassieke en figuratieve kunst, was Jansen in mijn ogen maar een mafkees. Hoe ingenieus het ook was, hoe mooi de videobeelden ook waren, ik kon het niet echt waarderen.
Vreemd eigenlijk, aangezien ik me enkele maanden daarvoor nog in de
Kunsthal had staan vergapen aan de schetsen van Leonardo da Vinci. En dan niet alleen aan de voorstudies van zijn schilderijen, maar ook aan zijn tekeningen van de meest fantastische uitvindingen. Wat een genie!




Bij het terug zien van Theo’s beelden kan ik eigenlijk hetzelfde over Theo zeggen. Of het nu kunst is of niet, het is fantastisch gemaakt!  Zo terugkijkend, lijkt zijn werk een grote inspiratiebron te zijn geweest voor velen. Niet alleen in de kunst,- en designwereld, maar ook in de computer,- en filmbusiness zie ik links naar zijn werk.

Ik ben benieuwd of de jonge ontwerper Massoud Hassani het werk van Theo Jansen kent. Zijn ‘MineKafon’, een op windkracht aangestuurde landmijnruimer, sluit mooi aan op Jansens werk. Stel je eens voor dat die twee zouden gaan samen werken! Met hun ontwerpen zouden ze honderden, misschien wel duizenden, levens kunnen redden!
Mine Kafon - Massoud Hassani

1 opmerking: