dinsdag 17 januari 2012

In ‘Duel’ met Joost

Afgelopen nacht droomde ik dat ik op de bus stond te wachten. Joost Zwagerman hield me gezelschap. Gedurende de hele droom dacht ik: ‘Ik ken die man!’, maar ik kon niet achterhalen waarvan. Was het een bekende Oisterwijker?
Pas toen ik wakker werd en de droom opschreef, begreep ik dat het Joost was.

Een glimp van je ziel -
Bianca van Baast
Joost Zwagerman is geen onbekende voor de kunstwereld, maar ondanks dat kende ik eigenlijk niets van zijn werk. Tot zo’n 1,5 jaar geleden.

Ik had een expositie in de achterhoek en exposeerde onder andere een print van ‘Een glimp van je ziel’.  Tijdens de expositie werden de bezoekers er op geattendeerd dat dit geen origineel schilderij was. Het origineel reisde toentertijd al ruim 2,5 jaar door Nederland en kon dus niet getoond worden. Het deerden de bezoekers niet dat het geen echt schilderij was. Het verhaal dat bij de print werd verteld maakte op zich al indruk.

Duel - Joost Zwagerman
Een deel van het verhaal is dat het originele ‘Een glimp van je ziel’ door Nederland reist, zodat iedereen, ongeacht achtergrond of afkomst, een kans krijgt om met kunst in aanraking te komen. Op mijn site houd ik bij waar het schilderij al eerder onderdak vond.

In hetzelfde jaar van de tentoonstelling werd het boek ‘Duel’ van Joost Zwagerman als Boekenweekgeschenk uitgegeven. In het boek wordt een topstuk uit het museum verwisselt met een nepschilderij. Het originele ‘Untitled No 18’ begint een reis door Europa. De dader, die de achterliggende gedachte heeft: ‘kunst hoort niet in een museum tentoongesteld te worden, maar moet aan het volk worden teruggegeven’, houdt per computer, precies bij waar het schilderij zich bevindt
.

Een galeriebezoekster hoorde mijn verhaal en zag de overeenkomsten met het boek. Enige tijd later kwam ze terug en gaf ‘Duel’ af aan de galeriehoudster. Enthousiast mailde zij mij dat ik dit boek toch écht eens moest lezen!
Niet lang daarna viel het boek in mijn brievenbus. Ik heb het gelezen, maar pas vandaag zie ik de overeenkomsten.
Waar een nacht dromen al niet goed voor is!

                                                      www.biancavanbaast.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten