zaterdag 18 februari 2012

Masquerade


Carnaval is losgebarsten. Op internet vind ik een discussie over maskers naar aanleiding van dit kleurrijke feest. De schrijver is gefascineerd geraakt door maskers, maar voelt tevens weerstand bij het opzetten ervan. Zijn vraag: “Kun je meer jezelf zijn met of zonder masker?”

Ik ben benieuwd welk masker hij bedoelt. Ik kan me voorstellen dat je anders bent, meer durft als je jezelf letterlijk verschuilt achter een vermomming. Alsof je een acteur bent die in de huid van een ander kruipt. Fantastisch leuk, maar waarschijnlijk niet lang vol te houden.

Zonder titel (mgr) -
Bianca van Baast
Uit de rest van de tekst begrijp ik dat de schrijver het minder letterlijk bedoelt. Het gaat hem meer om het masker dat we allemaal dragen in de hoop sneller geaccepteerd te worden. Dat lijkt me een heel ander verhaal.

Ik onderzoek nu al ruim 10 jaar de mens achter het sociale masker door voornamelijk mijzelf te ontleden in mijn schetsen en schilderijen. Beetje bij beetje pel ik mezelf af zoals bij een ui, waarbij telkens weer een masker afvalt. Het resultaat oogt kwetsbaar; maar is het niet zo dat hoe minder je te verbergen hebt, hoe kleiner de kans is dat men je kan raken?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten