dinsdag 5 juni 2012

Waarom kunst kopen? II

In mijn blog ‘Beginnend kunstverzamelaar’ beschrijf ik hoe ik ‘per ongeluk’ eigenaar werd van een gelimiteerde ets van Eddy Roos.
Hoewel ik mezelf in de blog een beginnend kunstverzamelaar noem, voelde het nog niet zo. Ik had wel enkele kunstwerkjes thuis die ik van collega kunstenaars had gekregen, maar dat waren geen kunstwerken die ik zelf ooit zou kopen. De ets van Eddy Roos was het eerste kunstwerk waarvoor ik bewust betaalde. Maar betekende dat nu dat ik kunstverzamelaar was…? Nee.

Eddy Roos
Ik geloof dat daar nu verandering in is gekomen.

Voor
Guest nodig ik kunstenaars uit waarvan ik het werk zo goed vind, dat ik het zelf zou willen kopen. Afgelopen maand was beeldhouwer Hans van Eerd te gast op Guest. Door omstandigheden stonden er 5 van zijn beelden bij mij in stock. Erg verleidelijk, vooral als je weet dat ik ruim 10 jaar geleden al op het punt stond een beeldje van hem aan te schaffen. Het was betaalbaar, maar ik was bang dat het zonde van mijn geld zou zijn. Later kreeg ik spijt als haren op mijn hoofd; de oplage van 7 was volledig uitverkocht...

Ondertussen ben ikzelf ook werkzaam als kunstenaar en heb ik me in de afgelopen jaren regelmatig afgevraagd wat een kunstkoper toch bezielt om een kunstwerk te kopen. Maar hoe meer ik over kunst schrijf en hoe meer ik erken wat het werk van collega’s met me doet, hoe beter ik het begrijp; Een echte kunstliefhebber koopt een ervaring, een beleving, een gevoel. Zo’n kunstwerk herinnert de koper aan iets, brengt een verlangen naar boven, of inspireert zelfs.

Phoenix - Hans van Eerd
Afgelopen week heb ik besloten één van de werken van Hans van Eerd te kopen. Het beeldje, Phoenix genaamd, heeft een hoogte van ongeveer 13 cm. Het is vernoemt naar de Phoenix (feniks) uit de Griekse mythologie.
Er bestaan diverse verhalen rond deze ‘vuurvogel’, maar in elk verhaal
sterft de Phoenix doordat het vlam vat.
Uit zijn as herrijst een nieuwe Phoenix, waarna het geheel zich opnieuw herhaalt.
Ik vind het een aangrijpend verhaal. Het doet me denken aan mijn basisschooltijd. Daar lazen we boeken over De Vuurvogel. En natuurlijk kwam de Feniks later terug in de Harry Potter reeks. Maar de absolute reden dat ik het beeldje wil hebben, is ter inspiratie; Al sterft de Phoenix een vreselijke dood, de vogel herrijst altijd. En zo wens ik ook te leven; al overkomt mij nog zo veel ellende, ik kom er weer boven op. Sterker dan ooit!

www.biancavanbaast.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten