zaterdag 1 maart 2014

Guest maart 2014: Harry de Leeuw

Harry de Leeuw
Guest toont deze maand een brons van Harry de Leeuw.

Op een regenachtige, koude dag bezocht ik het atelier van Harry de Leeuw ter voorbereiding van zijn gastperiode. Eenmaal binnen was de kou snel vergeten. Want lopend tussen zijn bronzen beelden bekroop me meteen een vakantiegevoel. Het was als die keer dat ik iemand naar Schiphol bracht; Ik ging zelf niet op reis, maar door het enthousiasme van de vakantiegangers om me heen kreeg ik het gevoel alsof ik met ze mee op vakantie ging.
Eilandpolder 1 - Harry de Leeuw

Het is daarom ook onterecht te beweren dat Harry de Leeuw alleen maar sculpturen creëert. Hij schept vooral nostalgie en hoopvolle verwachtingen.

Zijn landschappen met kale boompjes en strakke vlakverdeling doen denken aan fietsen door het Nederlandse buitengebied. Soms gezellig in een groep, dan weer alleen in regen en tegenwind.
Zijn bergtoppen vol schattige huisjes nemen je mee over grenzen, op reis naar het Zuiden over viaducten en langs prachtige architectuur.

Bergmeer - Harry de Leeuw

Het gaat de kunstenaar niet om het nabootsen van de werkelijkheid. Juist door het combineren van verschillende realiteiten en surrealistische elementen creëert De Leeuw zijn eigen beeldvorm. Hij speelt met materialen; gietkanalen worden niet verwijderd, maar krijgen een functie. Klei voegt kleur toe en gips draagt bij aan de sfeer van verval en oudheid.


‘Badhuis’ verwijst naar de Romeinse cultuur. Maar de trapvormen in het midden leggen tevens een link met de ghats, de trappen aan de Ganges in India. Opvallend is dat beiden plekken functioneren als ontmoetingsplek aan en in het water met de mogelijkheid tot reinigen. En daar zit volgens mij de knipoog van de kunstenaar, want door het toevoegen van water krijgt het beeld opnieuw die functie voor de vogels in uw tuin.
Badhuis - Harry de Leeuw

www.guestartist.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten