zaterdag 26 april 2014

Wat ik wil delen


Säulensaal - Abtei Brauweiler
Dankzij Ba-Cologne, de galerie die mij in Keulen vertegenwoordigd, exposeer ik in augustus een lang weekend in de prachtige Säulensaal van Abdij Brauweiler. Voor de catalogus moet nog wel even een foto en tekst worden ingestuurd.

Voor die tekst zal ik even moeten gaan zitten, want mijn werk is het afgelopen jaar veranderd. Hierdoor heb ik nog geen duidelijke omschrijving van wat me nu bezighoudt en welke richting ik denk op te gaan.
Wat wil ik nu eigenlijk delen?

Ik vind kunst en kwaliteit belangrijk. Ik probeer zoveel mogelijk technieken toe te passen en materialen te gebruiken waarvan ik denk dat die het duurzaamste zijn, zodat liefhebbers er zo lang mogelijk plezier van hebben. Maar eigenlijk vind ik de boodschap achter mijn schilderijen net iets belangrijker.

't Is maar hoe je het bekijkt - Bianca van Baast
Via mijn schilderijen (en teksten) wil ik duidelijk maken dat we ons geluk zelf in de hand hebben. Wetenschappers hebben ontdekt dat alles een illusie is; dat wat wij zien, ruiken, voelen en denken slechts energie is en elk moment kan veranderen. Het zijn onze overtuigingen die onze wereld vormen. En zodra we moeite doen om anders te gaan kijken en denken transformeren we de energie en veranderen we onze ‘waarheid’.

Ik voelde me jarenlang depressief. Totdat ik bewust werd van een overtuiging die zei dat ik niet kon zijn wie ik wilde zijn. Hoewel ik voortdurend vocht tegen het hopeloze gevoel dat dit met zich meebracht, zag ik telkens bewijzen van mijn overtuiging in mijn omgeving terug. Zodra ik die overtuiging veranderde en ik de verantwoordelijkheid nam over mijn eigen leven verdwenen de depressies. Ik kon me eindelijk focussen op het tegendeel en begon in te zien dat elke visie waarheid is als je er in gelooft. Net als elk muntstuk twee kanten heeft, heeft elke overtuiging een tegenpool. Welke kant is jouw waarheid?

Liefs,
Bianca
www.biancavanbaast.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten